ទស្សនៈអប់រំអំពីស្នេហា
១. ១០សែនសុគន្ធមន្តមាល័យ ប្រៀបស្មើរសនៃស្នេហ៍មិនបាន
រសស្នេហ៍កើតម្តងជាតិជាប់ប្រាណ សែនសុខសាន្តពេលមានសេ្នហ៍ ។
សេចក្តីស្នេហ៍ជាធាតុម៉្យាងដែលប្រៀប ដូចជាទឹកអំបិលកាន់តែផឹកកាន់តែស្រេក
កាន់តែភ្លក្សកាន់តែជាប់ចិត្តហើយសំគាល់ ថាជារសដ៏ផ្អែមឆ្ងាញ់ ចាញ់បោកវាហើយ
នៅឡើយសរសើរវាទៀត ….។
២. ឱថ្ងៃណាមិនបានជួបវង់ភ័ក្រ្ត ក្តីទុក្ខកើតជាក់ក្នុងចិន្តា
ក្រៀមក្រមចុកណែនពេញឱរ៉ា ឈឺផ្សាក្តុកក្តួលស្ទើរក្សិណក្ស័យ ។
សេចក្តីស្នេហ៍គឺជាជំងឺអាសន្នរោគ កើតឡើងហើយបំផ្លាញដួងចិត្តឱ្យ
ខ្ទេចខ្ទំ វីវក់គ្មានពេលរសាយ ។ កាន់តែស្រឡាញ់ កាន់តែឈឺចាប់
កាន់តែស្មោះត្រង់ កាន់តែទុក្ខកង្វល់ នេះហើយដែលហៅថាជម្ងឺស្នេហា ។
៣. រាត្រីច្រើនដោយដួងតារា ពន្លឺព្រាល៍ៗមិនសាយសុះ
ព្រះច័ន្ទដួងមួយភ្លឺឥតខ្ទោះ
នេះស្មោះថាដួងមានតែមួយ ។ ឯស្នេហ៍មានច្រើនជាអនេក
ទុក្ខធ្ងន់ពន់ពេកកើតខ្វល់ព្រួយ បើស្នេហ៍ស័្មគ្រស្មោះមួយនិងមួយ
ម្លេះសមសុខស្រួលគ្មានមួហ្មង ។ សេចក្តីស្នេហាដ៏ស្មោះត្រង់ វា
អាចនាំមកនូវភាពសុខសាន្តបាន តែបើគ្មានស្នេហាស្មោះត្រង់ ទេ
នោះ មួយហើយមួយទៀតគ្មាន ស្រាកស្រាន្ត ទីបំផុតលទ្ធផល
គឺបញ្ហាគ្រប់ដង្ហើមចេញចូល ។
៤. ពេលថ្ងៃត្រង់សូរិយាសែនប្រត្យ័ក មិនឃើញមុខវរលក្ខណ៍ទុកពេកក្រៃ
ពេលរាត្រីដួងព្រះច័ន្ទពេញរស្មី មិនបានឆោមថ្លៃនែបនិត្យចិត្តកង្វល់ ។
ទាំងយប់ទាំងថ្ងៃគ្រប់ពេល គ្រប់ដង្ហើម ចេញចូល ដួងចិត្ត តែងតែរំជើបរំជួល
ជ្រួលជ្រើមក្នុងកាមារម្មណ៍ផ្សេងៗព្រោះ តែដួងចិត្តលួចប្រាថ្នា ក្នុងបុប្ផាមួយទង
ហើយប្រាថ្នាចង់ឃើញ ចង់នេបនិត្យតែ គ្រប់យ៉ាងមិនដូចប្រាថ្នា នេះជារឿងដែល
គួរគិតគួរពិចារណា ។
៥. ក្នុងដួងចិត្តសែនក្តុកក្តាក់ក្តួលណែនក្តឹះ ដូចភ្លើងពិសឆេះឱរ៉ាផ្សាពេកក្រៃ
មិនឃើញមុខគូសង្សារតែមួយថ្ងៃ ស្ទើរក្សិណក្ស័យដោយអគ្គីនៃរាគៈ ។
ឃើញទេខ្ញុំថាហើយថាទៀតតែក្តីស្នេហាកើតឡើងហើយ សូម្បីពុំបានយល់វង់ភ័ក្ត្រតែ
បន្តិចក៏មានបញ្ហាដេរ ។
រាគៈតណ្ហា ពិតជាធ្វើឱ្យមនុស្សអាចស្លាប់បានណា ប្រយ័ត្នផង ។
៦. ស្នេហ៍សែនត្រជាក់ដូចទឹកអម្រិត បានផឹកចូលពិតផុតពិសអន្តរាយ
បំបាត់រោគសោកភ័យផងទាំងឡាយ ឱ្យកាយសុខស្រួលក្នុងកាមភព ។
មិនគួរចាញ់បោកសោះ នេះគឺជាទស្សនៈអ្នក មានស្នេហាតែប៉ុណ្ណោះ
តាមពិតអ្នកគ្មាន ស្នេហាទៅវិញទេ ទើបឈោ្មះថាសុខស្រួល ពិតប្រាកដ ចូរចាំទុកផង ។
ស្នេហ៍បាំងវិជ្ជា ស្នេហ៍បាំងមរណា ស្នេហ៍បាំងគុណធម៌
ស្នេហ៍បាំងពុកម៉ែ ស្នេហ៍បាំងមិត្តល្អ ស្នេហ៍បាំងភាពក្រ
ស្នេហ៍បាំងភាពមាន ។
ស្នេហ៍នាំចូលជ្រោះ ស្នេហ៍នាំធ្លោយថ្លោះ ស្នេហ៍នាំឡើងជ្រុញ
ស្នេហ៍នាំទៅច្រេះ ស្នេហ៍នាំកើតធុញ ស្នេហ៍នាំទោម្នេញ
ស្នេហ៍នាំល្ងង់ល្ងិត ។
ស្នេហ៍គឺជារោគ ស្នេហ៍គឺបង់ជោគ ស្នេហ៍គឺបន្លា
ស្នេហ៍គឺភ័យព្រួយ ស្នេហ៍គឺមរណា ស្នេហ៍គឺអន្ធការ
ស្នេហ៍គឺពិសពុល ។
ស្នេហ៍កើតពីកាម ស្នេហ៍កើតពីនាម ស្នេហ៍កើតពីរូប
ស្នេហ៍កើតពីរាគ ស្នេហ៍កើតពីលោភ ស្នេហ៍កើតពីលោក
ស្នេហ៍កើតពីចិត្ត ។
ថ្ងៃណាកើតទុក្ខរអុកចិត្ត កើតក្តីវិបរិតក្នុងចិន្តា
សូមកូនវិលវិញរកមាតា គេហាបើកទ្វារចាំជានិច្ច ។
ម៉ែចាំទទួលកូនពិសី ដោយក្តីសោមនស្សអស់ពីចិត្ត
ចាំជួយសន្តោសប្រោសឆោមស្និទ្ធ ព្យាបាលដួងចិត្តដែលដំបៅ ។
ម៉ែចាំផ្លូវកូនរាល់យប់ថ្ងៃ កូនដឹងទេអ៊ីណាឆោមឆ្លៅ
ម៉ែពុំដែលខឹងនឹងកូនពៅ ទោះកូនអាស្រូវនៅអភ័យ ។
ក្តីស្រឡាញ់អ្វីក្នុងលោកា ពុំស្មើក្តីស្រឡាញ់មាតាថ្លៃ
មាតាស្រឡាញ់កូនប្រុសស្រី ស៊ូក្សិណក្ស័យគ្មានរអា ។
ពេលខ្លះត្រូវលះបង់ការងារ ស៊ូទ្រាំគ្រាំគ្រាក្នុងចិន្តា
ទន្ទឹងរង់ចាំបុត្រមាតា យាត្រាត្រឡប់មករកម៉ែ ។
មកឋិតនៅកៀកប្រអប់ទ្រូង ឋិតក្នុងរង្វង់ហត្ថទាំងទ្វេរ
ម៉ែនឹងថ្នាក់ថ្នមបមបីថែ ឱ្យកូនមាសស្នេហ៍បានសុខហោង ។
ទស្សនៈអប់រំអំពីព្រះគុណម៉ែ
១. រស្មីសូរិយាថ្លាយល់យង់ ត្រចះត្រចង់គ្របប្រឹថពី រុក្ខជាតិសព្វគ្រប់ទិសទី
សំភីបានរស់ជាប្រក្រតី ។ រស្មីដូងចិត្តនៃអ្នកម្តាយ ត្រសុំត្រសាយលើបុត្រថ្លៃ
ជីវិតកូនប្រុសនិងកូនស្រី រស់បានអាស្រ័យដោយហេតុនេះ ។
២. ទ្រូងម៉ែប្រៀបបានស្ថានសួគ៌ា កក់ក្តៅមហិមាពន់ប្រមាណ បានគេងកៀកកើយសុខសម្រាន្ត សាន្តត្រាណដួងចិត្តឥតហ្មងស្មៅ ។
៣. ម៉ែគឺជាព្រះសំរាប់កូន ព្រះប្រោសជីវិតឱ្យថ្លាថ្លៃ ប្រោសនែនាំផ្លូវឱ្យរួចភ័យ
សាងសុខសួស្តីតទៅមុខ ។
៤. ម៉ែគឺគ្រូដើមបង្រៀនកូន ឱ្យចេះក្រាបលូនដើរដេកស្តី ចេះគិតចេះគួរចេះកែច្នៃ
ចេះលកចេះលៃចេះពិចារណ៌។
៥. ម៉ែគឺព្រះព្រហ្មឧត្តមក្រៃ សង្រ្គោះបុត្រថ្លៃគ្រប់វេលាមេត្តាស្រឡាញ់កូនពុំងា
ករុណាសន្តោសប្រោសប្រណី ។ មុទិតាទោទន់បើកូនសុខ ឧបេក្ខាប្រមុខគិតលកលៃ
៦. ព្រៃឈើជម្រកពួកសត្វព្រៃ ជលស័យជម្រកពួកមច្ឆា ផែនដីជំរកអស់សត្តា
មាតាជំរកកូនប្រុសស្រី ។
៧. សេចក្តីល្អសូម្បីធ្វើមួយលានផង ឬអស់មួយជីវិតចំពោះពុក
ម៉ែក៏នៅតែឈោ្មះថាមិនអាចតប គុណពុកម៉ែបានតែការតប
គុណគឺមិនមែនធ្វើដើម្បីសងទេ តែក៏គឺជាការសាងសេចក្តីល្អ
ដើម្បីខ្លួនដើម្បីម៉ែនិងដើម្បីជា គំរូល្អនិងសេចក្តីល្អ
ដល់មនុស្សក្នុងសង្គមប្រទេស សង្គមពិភពលោក ។
៨. មុននឹងចូលដេកគួររំលឹកដល់ព្រះ ៥ ព្រះអង្គឱ្យបានជានិច្ចកាល
នោះគឺព្រះពុទ្ធព្រះធម៌ព្រះសង្ឃ ព្រះម៉ែ និងព្រះពុកជីវិតនឹង
កើតសិរីសួស្តីគ្រប់ពេលព្រោះព្រះ ទាំង៥ព្រះអង្គនេះសុទ្ធសឹងជា
ព្រះដែលទ្រទ្រង់នូវគុណប្រមាណមិន បាន..អាចញុំាងផលអ្នកបូជា
ឱ្យសំរេចបានដោយហោចសូម្បីត្រឹម តែការបូជាដោយការគិត ។
៩. ទឹកដោះម៉ែ គឺជាអាហារចិញ្ចឹមក្រពះកូន
ស្នាមញញឹមរបស់ម៉ែ គឺជាអាហារចិញ្ចឹមចក្ខុវិញ្ញាណកូន
សម្លេងរបស់ម៉ែ គឺជាអាហារចិញ្ចឹមសោតវិញ្ញាណកូន
គន្ធពិដោរប្រចាំកាយម៉ែ គឺជាអាហារចិញ្ចឹមឃានវិញ្ញាណកូន
ការថ្នាក់ថ្នមការសម្ផស្ស ឱបរិត ការបីពរបស់ម៉ែ
គឺជាអាហារចិញ្ចឹមកាយវិញ្ញាណកូន ហើយទឹកចិត្តព្រហ្មវិហារ
ធម៌ដ៏ល្អឥតខ្ចោះរបស់ម៉ែ គឺជាអាហារដ៏សំខាន់ សំរាប់ចិញ្ចឹមជីវិតកូនទាំងមូលតែម្តង ។
ទស្សនៈមួយចែងថា សុជីវធម៌ជាអលង្ការរបស់
មនុស្សជាតិរាល់រូប ជាស្នេហ៍មុខរបស់នារីទូទៅ
ក្នុងដំណើរការរស់នៅនៃជីវិតរបស់មនុស្សត្រូវមានសេចក្តីថ្លៃថ្នូរមានកិត្តិយស មានគេគោរពស្រឡាញ់ក្នុង
ជីវិតរបស់យើង ដើម្បីបានរបស់ទាំងអស់នេះមនុស្សត្រូវចេះស្វែងរកវាដោយការប្រព្រឹត្តកាយវាចាចិត្តឱ្យ
បានល្អប្រសើរគួរជាទីរាប់អាននៃអ្នកផងទាំងពួង ។ ជាពិសេសមនុស្សត្រូវមានសុជីវធម៌ជាប្រចាំ ដូចមាន
ទស្សនៈមួយឃ្លាថា សុជីវធម៌ជាអលង្ការរបស់មនុស្ស ជាស្នេហ៍មុខរបស់នារីទូទៅ ។
តើទស្សនៈនេះមានអត្ថន័យយ៉ាងដូចម្តេច ?
មុននឹងបកស្រាយបំភ្លឺទស្សនៈរបស់ប្រធាន យើងគប្បីយល់ន័យនៃពាក្យថា សុជីវិធម៌ អលង្ការ ជាមុនសិន ។
សុជីវិធម៌គឺការរស់នៅដោយល្អ ប្រកបដោយសណ្តាប់ធ្លាប់ របៀបរៀបរយ ការចេះដឹងប្រមាណ គួរសមក្នុង
កិច្ចការប្រាស្រ័យជាមួយអ្នកដទៃ ។ អលង្ការគឺសំដៅលើគ្រឿងប្រដាប់តុបតែងខ្លួន មានខ្សែដៃ ចិញ្ចៀន
ក្រវិល ខ្សែក នាឡិកា ។ ល ។
ដូចនេះគំនិតរបស់ប្រធានមានន័យថា ការរស់នៅដោយការប្រព្រឹត្តទង្វើ ល្អចេះគួរសម ចេះប្រមាណក្នុងកិច្ច
ការប្រស្រ័យជាមួយអ្នកដទៃ គឺជាគ្រឿងលម្អរបស់មនុស្សសម្រាប់លើកតម្លៃមនុស្សឱ្យមានសោភ័ណ និងជា
មន្តស្នេហ៍ដ៏ពួកែ សម្រាប់នារីថែមទៀតផង ។
សុជីវធម៌ជាអលង្ការរបស់មនុស្សពិតប្រាកដណាស់ហើយៗ មនុស្សនឹងមានតម្លៃពេញលេញក៏ដោយការ
បរិបូណ៌ដោយសុជីវធម៌នេះឯង ។ ឧបករណ៌សម្រាប់តាក់តែងរូបកាយរបស់មនុស្ស ហើយដែលមនុស្ស
តែងនិយម គឺសម្លៀកបំពាក់ មាសប្រាក់ជាដើម ជាវត្ថុដែលបានមកដោយការទិញដូរ ។ កាលមនុស្សមាន
ទ្រព្យអាចប្តូរយកគ្រឿងឧបករណ៌នេះបានច្រើនអ្នកនោះឈ្មោះថាជាអ្នកមានគ្រឿងលម្អកាយ មានភាពសម
សួនច្រើនជាង ផ្ទុយពីនេះគ្រឿងតាក់តែងកាយដែលជាសម្ភារៈសម្រាប់មនុស្ស ដែលកើតឡើងដោយការទិញ
ដូរនេះមិនប្រសើរវិសេសវិសាលស្មើនឹងអ្នក មានសុជីវធម៌នៅក្នុងខ្លួនទេ ពីព្រោះថាសម្ភារៈ អាចយកមកធ្វើ
ជាគ្រឿងអលង្ការតែម្តងម្តាល ហើយត្រូវវិនាសសូន្យទៅវិញផង មិនមែនជាគ្រឿងសរសើរលើកកម្ពស់នៃជន
ទូទៅទាំងអស់ផង ជាពិសេសអ្នកមានឧបករណ៌សម្រាប់ តាក់តែងកាយនេះខ្លះរឹងតែគ្មានសមរម្យទៅទៀត
បើតាក់តែងហើយៗ គ្មានសុជីវធម៌ជាមួយផង ។ យ៉ាងនេះបានជាគេពោលថា សុជីវធម៌ជាអលង្ការដ៏វិសេស
វិសាលរបស់មនុស្សគ្រប់ជាន់ថ្នាក់ទាំងអស់ ។
ចំពោះសុជីវធម៌ដែលមនុស្សត្រូវប្រព្រឹត្តនោះ មានដូចជាការចេះលើកដៃសំពះ ជម្រាបសួរចាស់ព្រឹទ្ធាចារ្យ
ចេះឱនលំទោន មិនធ្វើឫកពើងទ្រូង អាងខ្លួនមានអំណាច មានទ្រព្យសម្បត្តិលើសគេ ។ល។ ត្រូវមានទឹកមុខ
ញញឹមញញែមទៅកាន់ញាតិមិត្ត បងប្អូន លោកគ្រូអ្នកគ្រូអាណាព្យាបាល ឬដៃគូសន្ទនាជាមួយ ។ ប្រសិនបើ
នៅលើក្បាលមានពាក់មួកឬទទួឆ័ត្រត្រូវដោះមួកឬឆ័ត្រចេញ នៅពេលជួបចាស់ទុំឬនៅពេលចូលវត្តអារាម
ដើម្បីសម្តែងការគោរពដ៏ស្មោះស្ម័គ្រ។ នៅកន្លែងសាធារណៈដែលមានមនុស្សច្រើនគ្នានៅជុំវិញខ្លួន នៅហាង
ម្ហូបអាហារ នៅលើរថយន្ត រថភ្លើងឬយានជំនិះណាមួយ អ្នកមានសុជីវធម៌តែងនិយាយសំដីណាដែលគេចង់
ស្តាប់ហើយមានប្រយោជន៍ គេតែងលះបង់នូវគ្រឿងអាក្រក់ រឿងស្រីញី ឬរឿងសម្ងាត់ណាមួយចោលឱ្យ
ស្រលះ ។អ្នកជាកំលោះមុំ គេមិនងាកមុខចោលភ្នែកក្រឡេកមើលក្រមុំកំលោះណាដែលចម្លែកមិនធ្លាប់ស្គាប់
ដោយអឹមអៀន លឹបល ចុងភ្នែក ចុងច្រមុះនោះទេហើយគេមិនធ្វើកាយច្រងាង និយាយដោយវាចាលាន់ឮ
ទ្រហឹងអឺងអាប់ទទួលទានស្លាបារីខាកស្តោះ ព្រួសទឹកមាត់ឱ្យរំខាន ឱ្យប្រឡាក់ខ្ទាតទៅលើអ្នកជិតខាងនោះ
ដែរ ។ នៅតាមសួនសាធារណៈ ឬក្នុងទីប្រជុំជន គេមិនត្រូវចោលវត្ថុផ្សេងៗ ឱ្យរាត់រាយពាសពេញលើទីវាល
ឬលើស្មៅ ដើមផ្កាដែលជាហេតុនាំឱ្យសៅហ្មងដល់សាធារណៈ ជននោះឡើយ ។ បើនិយាយពីការបើកបរ
យានជំនិះផ្សេងៗ ត្រូវបន្ថយល្បឿនគោរពច្បាប់ចរាចណ៌ បើកបរដោយការយោគយល់គ្នាកុំជែងគ្នានាំឱ្យមាន
គ្រោះថ្នាក់ជាយថាហេតុ ។
ទាក់ទិននឹងបញ្ហាសុជីវធម៌នេះដែរ អ្នកនិពន្ធក៏បានលាតត្រដាងនៅក្នុងវណ្ណកម្ម របស់ខ្លួនទៅតាមសិល្ប៍វិធី
ផ្សេងៗគ្នាដែរ ។ ជាឧទាហរណ៌នៅក្នុងរឿងកុលាបប៉ៃលិន ចៅចិត្រជាមនុស្សដែលមានសុជីវធម៌ក្នុងការរស់
នៅជាមួយគ្រួសារលោកហ្លួងរតនសម្បត្តិ ចេះដឹងការងារ ស្គាល់ខុសត្រូវ មានឫកពាសំដីសំដៅសមសួនទៅ
កាន់ចៅហ្វាយ ក៏ដូចជាកម្មករដែល ទង្វើនេះចៅចិត្រត្រូវបានចៅហ្វាយនាយ ព្រមទាំងក្រុមកម្មករស្រឡាញ់
រាប់អានគ្រប់ៗ គ្នា។ផ្ទុយទៅវិញតួអង្គលោកបាល័ដ្ឋ និងថៅកែផាន់ជាអ្នកមានអំណាចនិងមានទ្រព្យសម្បត្តិ
ស្តុកស្តម្ភ តែជាមនុស្សគ្មានសុជីវធម៌ ប្រព្រឹត្តអំពើថោកទាបលើគ្រួសារលើហ្លួង ទីបំផុតក៏ត្រូវអាម៉ាស់មុខ
និងទទួលការព្រមានយ៉ាងចាស់ដៃ ។
សរុបមក ដោយហេតុផលខាងលើនេះហើយបានជាគេចាត់ទុកថាសុជីវធម៌ជាគ្រឿងអលង្ការដ៏វិសេសវិសាល
ជាស្នេហ៍មុខនៃមនុស្សជាតិ ។ អ្នកមានសុជីវធម៌ ទោះបីជាខ្លួនក្រខ្សត់ ជាកូននៃត្រកូលអត់ធន់ក៏ដោយក៏
តែងបានការឧបត្ថម្ភគាំពារ ការយកចិត្តទុកដាក់ពីអ្នកផង ធ្វើឱ្យជីវិតមាន កិត្តិយសថ្កើងថ្កានដែរ ។
ឆ្លងតាមការបកស្រាតរួចមកហើយសរបញ្ជាក់ឱ្យឃើញថា ទស្សនៈ ដែលលើកឡើងក្នុងប្រធានខាងលើពិត
ជាមានតម្លៃដ៏ល្អវិសេសវិសាល សម្រាប់ឱ្យមនុស្សគ្រប់រូបយកគំរូតាម ។ ក្នុងនាមជាយុវជនសម័យថ្មី គប្បីកុំ
ភ្លើតភ្លើននឹងវប្បធម៌បរទេសហួសហេតុពេក ត្រូវនាំគ្នាប្រព្រឹត្តកិរិយាមារយាទឱ្យមានសុជីវធម៌ ដើម្បីលើកតម្លៃ
កិត្យានុភាពខ្លួនឯងក៏ដូចជាសង្គមជាតិផងដែរ ។
ដកស្រងក្នុងសៀវភៅមួយឈ្មោះថា គន្លឹះរៀនសរសេរ ; (សរសេរ ដោយ ភិក្ខុ វជិរធម្មោ សេងហាក់)